Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden van ondernemers in de kantoorvakhandel, aangesloten bij de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Novaka Organisatie Kantoorvakhandel”. Novaka is gevestigd te Amsterdam en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40532827. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de kamer van Koophandel op 24 maart 2025 onder nummer 40532827.

 

Muijs-Online is aangesloten bij NOVAKA en hanteert de Algemene Voorwaarden van NOVAKA.

 

VOOR CONSUMENTEN

I. ALGEMEEN

1. Algemeen

1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en alle Overeenkomsten met

betrekking tot de verkoop en levering van Producten en/of Diensten door de Leverancier.

1.2. Partijen kunnen van deze Algemene Voorwaarden slechts Schriftelijk afwijkende afspraken maken.

1.3. Eventueel overeengekomen bepalingen die afwijken van deze Algemene Voorwaarden geven de

Consument geen recht op toepassing van die bepalingen bij andere Overeenkomsten.

1.4. Als op grond van eventuele nietigheid, redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarende karakter

op enige bepaling in deze Algemene Voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, blijven de overige

bepalingen in deze Algemene Voorwaarden onverminderd van kracht en heeft in plaats van de ongeldige

bepaling een bepaling te gelden die de bedoeling van partijen het meest benadert.

1.5 Waar in deze Algemene Voorwaarden wordt verwezen naar hij/hem wordt ook zij/haar bedoeld en vice versa. Wanneer in deze Algemene Voorwaarden meervoud wordt gebruikt wordt ook enkelvoud bedoeld en vice versa.

2. Definities

Algemene Voorwaarden: Deze algemene voorwaarden.

Consument: Natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Diensten: De diensten die door Leverancier worden aangeboden al dan niet uitgevoerd door derden.

Intellectuele Eigendom: Alle rechten van intellectuele eigendom en daarmee verwante rechten, zoals auteursrechten, merkrechten, octrooirechten, modelrechten, handelsnaamrechten, databankrechten en naburige rechten.

Leverancier: Een bij Novaka als lid aangesloten onderneming, alsmede ondernemingen die van Novaka toestemming hebben gekregen tot gebruik van deze Algemene Voorwaarden.

Novaka: De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Novaka Organisatie Kantoorvakhandel”, gevestigd te Amsterdam en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 4053827.

Overeenkomst: Overeenkomst strekkende tot de levering van Producten en/of verrichten van Diensten door de Leverancier aan de Consument.

Producten: De producten die door Leverancier worden aangeboden.

Persoonsgegevens: Persoonsgegevens zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Schriftelijk: Op schrift of per e-mail.

Website: De door de Leverancier geëxploiteerde website(s).

3. Aanbiedingen/totstandkoming Overeenkomst

3.1. Iedere aanbieding van de Leverancier is vrijblijvend en moet als één geheel worden beschouwd, tenzij hiervan uitdrukkelijk Schriftelijk is afgeweken.

3.2. Als de Consument een opdracht plaatst, komt de Overeenkomst pas tot stand als de Leverancier deze schriftelijk heeft aanvaard, dan wel een begin maakt met de uitvoering daarvan.

3.3. Al dan niet in catalogi of via de Website getoonde of verstrekte monsters of modellen gelden slechts ter aanduiding, zonder dat de verschuldigde zaak daaraan behoeft te beantwoorden. Als de verschuldigde zaak niet blijkt te beantwoorden aan de getoonde of verstrekte monsters, heeft de Consument het recht de overeenkomst te ontbinden.

3.4. De Leverancier is niet gehouden tot nalevering van eenmaal geleverde Producten of verrichte Diensten, als deze Producten of Diensten later uit de productie of het verkoopprogramma van de Leverancier zijn genomen.

3.5. Behalve bij bewijs van het tegendeel, zijn de administratieve gegevens van de Leverancier beslissend en bindend voor de inhoud van de Overeenkomst en dienen deze gegevens als bewijs van de Overeenkomst.

3.6. De Consument garandeert dat de door hem in de aanvraag of bestelling aan de Leverancier opgegeven informatie juist en volledig is.

3.7. De Leverancier heeft te allen tijde het recht om een bestelling vooraf te verifiëren of deze zonder opgave van redenen te weigeren, hetgeen de Leverancier zo spoedig mogelijk aan de Consument zal meedelen.

4. Prijzen

4.1. Alle prijzen voor Overeenkomsten zijn inclusief omzetbelasting (BTW) en eventuele andere heffingen van overheidswege opgelegd ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

4.2. Alle prijzen en tarieven van de Leverancier zijn onder voorbehoud van programmeer- en typefouten.

4.3. Montage- of installatiewerkzaamheden en voorzieningen, evenals eventuele bezorgkosten, komen slechts voor rekening van de Consument als deze vooraf uitdrukkelijk zijn overeengekomen en de prijzen vooraf uitdrukkelijk zijn gespecificeerd.

4.4. Wijzigingen in inkoopprijzen, loon- en materiaalkosten, sociale heffingen en overheidslasten, vrachtkosten, verzekeringspremies en andere kosten die betrekking hebben op de overeengekomen prestatie, geven de Leverancier het recht de prijs te wijzigen. Wijzigt de Leverancier de prijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, dan heeft de Consument het recht de Overeenkomst op die grond te ontbinden.

5. Levering

5.1. Alle door de Leverancier genoemde (leverings)termijnen gelden als bij benadering gegeven en zijn vastgesteld op grond van de gegevens en omstandigheden die bij het aangaan van de Overeenkomst aan de leverancier bekend waren. De genoemde levertijd geldt nimmer als fatale termijn, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen. Bij niet-tijdige aflevering moet de Consument de Leverancier Schriftelijk in gebreke stellen en hem een redelijke termijn gunnen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.

5.2. Bij gebreke van een andersluidende afspraak geldt een levertermijn van 30 dagen. Overschrijding van deze levertermijn geeft de Consument het recht de Overeenkomst te ontbinden. De Leverancier is in dat geval niet schadeplichtig.

5.3. De Leverancier heeft het recht verkochte Producten in delen te leveren. Als de Producten in delen worden geleverd, dan heeft de Leverancier het recht elk gedeelte afzonderlijk te factureren.

 

6. Gebreken, klachttermijnen en garantie

6.1. De Consument moet de geleverde Producten en/of Diensten bij aflevering respectievelijk na uitvoering

onderzoeken. Hierbij moet de Consument nagaan of het geleverde aan de Overeenkomst beantwoordt, te

weten:

a. Of de Leverancier de juiste Producten heeft geleverd/ de juiste Diensten heeft uitgevoerd;

b. of de geleverde Producten wat hoeveelheid en aantal betreft, overeenstemmen met het overeengekomene/ of de Diensten qua inhoud overeenstemmen met het overeengekomene;

c. of de geleverde Producten of uitgevoerde Diensten voldoen aan de eisen die gesteld mogen worden aan normaal gebruik.

6.2. Een Consument moet gebreken binnen een redelijke termijn na ontdekking of nadat het gebrek redelijkerwijze had kunnen worden ontdekt, maar uiterlijk binnen twee maanden, Schriftelijk en gemotiveerd en onder vermelding van de factuurgegevens melden aan de Leverancier.

6.3. Als de Consument geen melding maakt van gebreken of klachten binnen de genoemde termijnen, vindt geen behandeling van zijn klacht(en) plaats en vervallen zijn rechten.

6.6. Alle vorderingen en verweren gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde Producten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, vervallen door verloop van twee jaren nadat het gebrek overeenkomstig de voorgaande leden aan de Leverancier is gemeld.

6.7. Iedere aanspraak van de Consument ter zake van geleverde Producten vervalt bovendien, als:

a. De Producten niet (meer) te identificeren zijn als afkomstig van Leverancier;

b. de gebreken (mede) het gevolg zijn van normale slijtage, onoordeelkundig(e) en/of onjuist(e)

behandeling, gebruik en/of opslag of onderhoud van de Producten;

c. de Consument niet, niet tijdig of niet behoorlijk heeft voldaan aan de nakoming van enige op hem rustende verplichting.

6.8. Iedere aanspraak van de Consument ter zake van uitgevoerde Diensten vervalt, als de Consument niet, niet tijdig of niet behoorlijk heeft voldaan aan de nakoming van enige op hem rustende verplichting.

6.9 Als is aangetoond dat de Producten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, dan kan de Leverancier hetzij de betreffende Producten tegen retournering daarvan herstellen, hetzij vervangen door nieuwe Producten dan wel de factuurwaarde daarvan te restitueren. Op deze nieuwe levering zijn deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing.

6.10 Als is aangetoond dat de Diensten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, dan kan de Leverancier ten aanzien van deze uitgevoerde Diensten hetzij desbetreffende aanvullende Diensten uitvoeren, hetzij nieuwe Diensten uitvoeren, dan wel de factuurwaarde van de Diensten restitueren. Op de nieuwe Dienst zijn deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing.

6.11 Als de Leverancier in het kader van een Dienst ook zaken heeft geleverd zijn hierop de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden over Producten onverminderd van toepassing.

7. Betaling en facturering

7.1. Tenzij partijen anders overeenkomen, moeten facturen van de Leverancier binnen 30 dagen na

leveringsdatum worden voldaan. Deze betaling vindt bij bestelling via de Website plaats door middel van een

online betalingsopdracht op een wijze zoals deze op het moment van betalen op de Website wordt

aangeboden, tenzij partijen anders overeenkomen. Deze betaling vindt bij bestelling anders dan via de

Website, plaats door middel van een bankoverboeking tenzij partijen anders overeenkomen.

7.2. Als de Consument niet tijdig betaalt, verkeert deze van rechtswege in verzuim, derhalve zonder dat ingebrekestelling nodig is. In dat geval kan de Leverancier overgaan tot het nemen van incassomaatregelen. De volledige gerechtelijke en buitengerechtelijke daarmee verband houdende kosten komen in dat geval voor rekening van de Consument.

8. Aansprakelijkheid

8.1. De Leverancier is, met uitzondering van eigen opzet en grove schuld, niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van de door hem geleverde Producten/Diensten en/of enige tekortkoming bij de uitvoering van de Overeenkomst of het schenden van enige andere verplichtingen tegenover de Consument.

De Leverancier is voorts, met uitzondering van eigen opzet en grove schuld, niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van de onjuistheid en/of onvolledigheid en/of onrechtmatigheid van de inhoud van de Website of enige andere (reclame)uiting van de Leverancier, het (onjuiste) gebruik van de Website of andere uitingen van de Leverancier (zoals bestelformulieren) door de Consument en het verstrekken van onjuiste gegevens door de Consument.

8.2. De Consument moet schade, als bedoeld in lid 1 van dit artikel die naar zijn oordeel te wijten is aan de opzet of grove schuld van de Leverancier, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen dertig (30) dagen na het ontstaan ervan Schriftelijk aan de Leverancier hebben gemeld. Schade die de Consument niet binnen die termijn ter kennis heeft gebracht van de Leverancier, komt niet voor vergoeding in aanmerking, tenzij de Consument aannemelijk kan maken dat hij de schade redelijkerwijs niet eerder heeft kunnen melden.

8.3. Mocht er – ondanks het bepaalde in artikel 8.1 – op enig moment toch aansprakelijkheid van de Leverancier ontstaan, dan is deze beperkt tot maximaal het factuurbedrag dat de Leverancier in rekening heeft gebracht.

8.4. Iedere aanspraak op betaling van een vergoeding van schade vervalt na verloop van een jaar na de gebeurtenis waardoor de boete opeisbaar is geworden of de schade is veroorzaakt, tenzij met invordering in rechte binnen genoemde termijn een aanvang is gemaakt.

9. Overmacht

9.1. Onder overmacht worden verstaan omstandigheden die de nakoming van de Overeenkomst verhinderen en die niet aan de Leverancier zijn toe te rekenen. Hieronder zullen, als en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken, mede zijn begrepen: stakingen bij toeleveranciers van de Leverancier, stakingen in het bedrijf van de Leverancier, een algemeen gebrek aan voor het tot stand komen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten, niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan de Leverancier afhankelijk is, algemene vervoersproblemen, brand, epidemieën en overheidsmaatregelen, waaronder, maar niet uitsluitend in- en uitvoerverboden.

9.2. Als de overmacht langer dan drie maanden duurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. De Leverancier is in dat geval niet verplicht tot enige schadevergoeding.

10. Intellectuele eigendom

10.1. Alle rechten van Intellectuele Eigendom met betrekking tot de (reclame)uitingen van de Leverancier, waaronder begrepen uitingen via de Website, berusten bij de Leverancier.

10.2. De Consument en (overige) gebruikers van de Website erkennen deze rechten en garanderen dat zij zich zullen onthouden van iedere inbreuk daarop, waaronder mede wordt verstaan het maken van kopieën van de Website anders dan technische kopieën benodigd voor het gebruik van de Website (laden en in beeld brengen).

10.3. De Website bevat hyperlinks naar andere websites die door derden worden onderhouden. De Leverancier heeft geen enkele invloed op de informatie vermeld op deze websites en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die op enigerlei wijze voortvloeit uit het gebruik van deze websites.

10.4. De Leverancier draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, beschrijvingen en ander voorlichtingsmateriaal op de Website en in zijn overige (reclame)uitingen, die door derden zijn uitgegeven.

10.5. De Leverancier spant zich er maximaal voor in om ervoor zorg te dragen dat de door hem geleverde Producten geen inbreuk maken op enig recht van enig Intellectueel Eigendom van derden, maar kan dit niet garanderen. Mocht in rechte komen vast te staan dat enige door de Leverancier geleverde zaak inbreuk maakt op enig recht van Intellectueel Eigendom van een derde, dan zal de Leverancier naar zijn keuze de betrokken zaak vervangen door een zaak die geen inbreuk maakt op vorenbedoelde rechten, of een gebruiksrecht hiervoor verwerven dan wel de betrokken zaak terugnemen tegen terugbetaling van de koopprijs en verminderd met de gebruikelijke afschrijvingen. De Consument komt geen beroep toe op deze bepaling als hij de Leverancier niet binnen redelijke termijn tijd na bekendwording met dit feit Schriftelijk hierover heeft ingelicht.

11. Privacy/verwerking van Persoonsgegevens

11.1. De Leverancier verwerkt Persoonsgegevens van de Consument enkel in het kader van de volgende doeleinden:

1. de totstandkoming en uitvoering van de Overeenkomst;

2. het in contact kunnen treden met de Consument;

3. andere doeleinden die door Leverancier aan Consument expliciet kenbaar zijn gemaakt, bijvoorbeeld via een privacy statement op de Website.

11.2. De Leverancier behandelt de Persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zal de Persoonsgegevens niet langer bewaren dan nodig voor de onder 11.1 genoemde doeleinden.

11.3. De Leverancier zal passende technische en organisatorische maatregelen nemen om de Persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

12. Toepasselijk recht/bevoegde rechter

12.1. Op alle rechtsbetrekkingen tussen de Leverancier en de Consument is Nederlands recht van toepassing.

Het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) is nadrukkelijk niet van toepassing.

12.2. Geschillen tussen de Leverancier en de Consument worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van de Leverancier, tenzij de Leverancier als eisende of verzoekende partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van de Consument.

13. Transport/ risico

13.1. Het door de Leverancier verkochte Product is voor rekening en risico van de Consument vanaf het moment dat het Product is bezorgd bij de Consument, of aan een door de Consument aangewezen derde, die geen vervoerder is.

13.2. Als de Consument de vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de Leverancier wordt aangeboden, gaat het risico over op de Consument op het moment van ontvangst van het Product door de vervoerder.

13.3. Het staat de Leverancier vrij om voor de bezorging van door hem aangewezen Producten tekenen voor ontvangst verplicht te stellen.

14. Aanvullende bepalingen ontbinding

14.1. Voor Overeenkomsten met betrekking tot Producten die via de Website zijn gesloten, heeft de Consument de bevoegdheid om binnen 14 kalenderdagen na de ontvangst van de Producten de onderliggende Overeenkomst met de Leverancier zonder opgave van redenen te ontbinden, tenzij voor de betreffende Producten het ontbindingsrecht niet van toepassing is (in welk geval dit vooraf zal worden vermeld).

14.2. Als er Diensten zijn afgenomen, mag de consument de onderliggende overeenkomst met de leverancier binnen 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst zonder opgave van redenen ontbinden, mits de dienst nog niet is uitgevoerd en tenzij voor de betreffende Diensten het ontbindingsrecht niet van toepassing is (in welk geval dit vooraf zal worden vermeld). Als de Leverancier voorafgaand aan ontbinding kosten heeft moeten maken voor de uitvoering van de Diensten mogen deze worden doorgerekend aan de Consument, mits de Leverancier toestemming had van de Consument voor het maken van deze kosten.

14.3. Als de Consument de Overeenkomst vanwege de eerste leden van dit artikel wenst te ontbinden, moet deze dit Schriftelijk aan de Leverancier melden. Heeft de Consument Producten afgenomen, dan moeten de Producten geretourneerd worden naar een door de Leverancier vastgesteld retouradres. Dit moet gebeuren in de originele, niet of zo min mogelijk beschadigde, verpakking. Producten waarvan de verzegeling is verbroken, worden niet teruggenomen. Het verbreken van de verzegeling betekent dat de Consument de Producten wenst te behouden. De Consument draagt zelf de kosten van en het risico voor het verzenden.

14.4. Als de Consument al betalingen heeft verricht op het moment dat de Consument de Overeenkomst met de Leverancier vanwege dit artikel heeft ontbonden, zal de Leverancier deze betalingen binnen 14 dagen na ontvangst van de in het vorige lid bedoelde ontbindingsverklaring aan de Consument terugbetalen.

14.5 De Leverancier behoudt het recht om geretourneerde Product(en) te weigeren of om slechts een gedeelte van het al betaalde bedrag te crediteren, wanneer (het vermoeden bestaat dat) de Producten reeds zijn gebruikt (anders dan ter oriëntatie) of door de schuld van de Consument zijn beschadigd.

14.6. Als de Consument Producten retourneert die naar het oordeel van de Leverancier schade hebben opgelopen die aan een handeling of nalatigheid van de Consument te wijten is of anderszins voor risico van de Consument komt, zal de Leverancier de Consument hiervan Schriftelijk in kennis stellen. De Leverancier heeft het recht om de waardevermindering van de Producten als gevolg van deze schade van het aan de Consument terug te betalen bedrag in te houden.

15. Aanvullende bepalingen Diensten

15.1 De Diensten die Leverancier aanbiedt, kunnen worden uitgevoerd door een derde partij. Als een derde de Diensten uitvoert, is de aansprakelijkheid van de Leverancier beperkt tot de juiste nakoming van de Overeenkomst.

15.2 Het is de verantwoordelijkheid van de Consument om ervoor te zorgen dat de Diensten onder de juiste omstandigheden en op het juiste moment kunnen plaatsvinden.

 

VOOR ONDERNEMINGEN

I. ALGEMEEN

1. Algemeen

1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en alle Overeenkomsten met betrekking tot de verkoop en levering van Producten en/of Diensten door de Leverancier.

1.2. Partijen kunnen van deze Algemene Voorwaarden slechts Schriftelijk afwijkende afspraken maken.

1.3. Eventueel overeengekomen bepalingen die afwijken van deze Algemene Voorwaarden geven de Onderneming geen recht op toepassing van die bepalingen bij andere Overeenkomsten.

1.4. Als op grond van eventuele nietigheid, redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarende karakter op enige bepaling in deze Algemene Voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, blijven de overige bepalingen in deze Algemene Voorwaarden onverminderd van kracht en heeft in plaats van de ongeldige bepaling een bepaling te gelden die de bedoeling van partijen het meest benadert.

1.5 Waar in deze Algemene Voorwaarden wordt verwezen naar hij/hem wordt ook zij/haar bedoeld en vice versa. Wanneer in deze Algemene voorwaarden meervoud wordt gebruikt wordt ook enkelvoud bedoeld en vice versa.

2. Definities

Algemene Voorwaarden:

Diensten

Deze algemene voorwaarden.

De diensten die door Leverancier worden aangeboden.

Intellectueel Eigendom: Alle rechten van intellectueel eigendom en daarmee verwante rechten, zoals auteursrechten, merkrechten, octrooirechten, modelrechten, handelsnaamrechten, databankrechten en naburige rechten.

Leverancier: Een bij Novaka aangesloten onderneming, en ook ondernemingen die van

Novaka toestemming hebben gekregen tot gebruik van deze Algemene

Voorwaarden.

Novaka: De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Novaka Organisatie

Kantoorvakhandel”, gevestigd te Amsterdam en ingeschreven bij de Kamer

van Koophandel onder nummer 4053827.

Onderneming: Rechtspersoon of natuurlijk persoon, niet zijnde een Consument.

Overeenkomst: Overeenkomst strekkende tot de levering van de Producten door de

Leverancier aan de Onderneming.

Producten: De producten en/of diensten die door Leverancier worden aangeboden.

Persoonsgegevens: Persoonsgegevens zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening

Gegevensbescherming.

Schriftelijk: Op schrift of per e-mail.

Website: De door de Leverancier geëxploiteerde website(s).

 

 

3. Aanbiedingen/totstandkoming Overeenkomst

3.1. Iedere aanbieding van de Leverancier is vrijblijvend en dient als één geheel te worden beschouwd, tenzij

hiervan uitdrukkelijk Schriftelijk is afgeweken.

3.2. Als de Onderneming een opdracht plaatst, komt de Overeenkomst pas tot stand als de Leverancier deze

Schriftelijk heeft aanvaard, dan wel een begin maakt met de uitvoering daarvan.

3.3. Al dan niet in catalogi of de Website getoonde of verstrekte monsters of modellen gelden slechts ter

aanduiding, zonder dat de verschuldigde zaak daaraan behoeft te beantwoorden.

3.4. De Leverancier is niet gehouden tot nalevering van eenmaal geleverde Producten en/of Diensten, als

deze Producten en/of Diensten later uit de productie of het verkoopprogramma van de Leverancier zijn genomen.

3.5. Behalve bij bewijs van het tegendeel, zijn de administratieve gegevens van de Leverancier beslissend en bindend voor de inhoud van de Overeenkomst en dienen deze gegevens als bewijs van de Overeenkomst.

3.6. De Onderneming garandeert dat de door hem in de aanvraag of bestelling aan de Leverancier opgegeven informatie juist en volledig is.

3.7. De Leverancier heeft te allen tijde het recht om een bestelling vooraf te verifiëren of deze zonder opgave van redenen te weigeren, hetgeen de Leverancier zo spoedig mogelijk aan de Onderneming zal meedelen.

3.8. Bij Overeenkomsten die via de Website worden gesloten, zijn de artikelen 6:227b lid 1 BW en 6:227c BW niet van toepassing.

4. Prijzen

4.1. Alle prijzen voor Overeenkomsten met Ondernemingen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en eventuele andere heffingen van overheidswege opgelegd ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

4.2. Alle prijzen en tarieven van de Leverancier zijn onder voorbehoud van programmeer- en typefouten.

4.3. Bij Overeenkomsten zijn montage- of installatiewerkzaamheden en voorzieningen, evenals eventuele bezorgkosten, voor rekening van de Onderneming en deze worden separaat doorberekend tegen de gebruikelijke tarieven.

4.5. Wijzigingen in inkoopprijzen, loon- en materiaalkosten, sociale heffingen en overheidslasten, vrachtkosten, verzekeringspremies en andere kosten die betrekking hebben op de overeengekomen prestatie, geven de Leverancier het recht de prijs te wijzigen. Wijzigt de Leverancier de prijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst dan heeft de Onderneming het recht de Overeenkomst op die grond te ontbinden.

5. Levering

5.1. Levering vindt plaats af magazijn Leverancier, tenzij anders uitdrukkelijk is overeengekomen.

5.2. Alle door de Leverancier genoemde (leverings)termijnen worden bij benadering gegeven en zijn vastgesteld op grond van de gegevens en omstandigheden die bij het aangaan van de Overeenkomst aan de Leverancier bekend waren. De genoemde levertijd geldt nimmer als fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige aflevering moet de Onderneming de Leverancier Schriftelijk in gebreke stellen en hem een redelijke termijn te gunnen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.

5.3. De Leverancier heeft het recht verkochte Producten in delen te leveren. Als de Producten in delen worden geleverd, dan heeft de Leverancier het recht elk gedeelte afzonderlijk te factureren.

5.4. De Leverancier behoudt zich het recht voor om bestellingen van afnemers zonder opgave van redenen te weigeren.

6. Gebreken, klachttermijnen en garantie

6.1. De Onderneming moet de geleverde Producten en/of Diensten bij aflevering/uitvoering onderzoeken.

Hierbij dient de Onderneming na te gaan of het geleverde/uitgevoerde aan de Overeenkomst beantwoordt,

te weten:

a. Of de juiste Producten zijn geleverd/ de juiste Diensten zijn uitgevoerd;

b. of de geleverde Producten wat hoeveelheid en aantal betreft, overeenstemmen met het

overeengekomene/ of de Diensten qua inhoud overeenstemmen met het overeengekomene;

c. of de geleverde Producten voldoen aan de eisen die gesteld mogen worden aan handelsdoeleinden.

6.2. Een Onderneming moet gebreken binnen bekwame tijd na ontdekking of nadat het gebrek redelijkerwijze had kunnen worden ontdekt, maar uiterlijk binnen 30 dagen, Schriftelijk en gemotiveerd en onder vermelding van de factuurgegevens melden aan de Leverancier.

6.3. Een Onderneming moet klachten over facturen binnen 30 dagen na factuurdatum Schriftelijk melden aan de Leverancier.

6.4. Als de Onderneming geen melding maakt van gebreken of klachten binnen de genoemde termijn, wordt

zijn klacht niet in behandeling genomen en vervallen zijn rechten.

6.5. Alle vorderingen en verweren gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde Producten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, vervallen door verloop van één jaar na aflevering.

6.6. Iedere aanspraak van de Onderneming ter zake van geleverde Producten vervalt bovendien, als:

a. De Producten niet (meer) te identificeren zijn als afkomstig van Leverancier;

b. de gebreken (mede) het gevolg zijn van normale slijtage, onoordeelkundig(e) en/of onjuist(e)

behandeling, gebruik en/of opslag of onderhoud van de Producten;

c. de Onderneming niet, niet tijdig of niet behoorlijk heeft voldaan aan de nakoming van enige op hem rustende verplichting.

6.7 Als is aangetoond dat de Producten niet aan de Overeenkomst beantwoorden, dan heeft de Leverancier de keuze hetzij de desbetreffende Producten tegen retournering daarvan te herstellen, hetzij te vervangen door nieuwe Producten dan wel de factuurwaarde daarvan te restitueren. Op deze nieuwe levering zijn deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing.

6.8. Iedere aanspraak van de Onderneming ter zake van uitgevoerde Diensten vervalt, als:

a. de Leverancier niet terstond door de Onderneming in de gelegenheid is gesteld de reclames te

onderzoeken en zijn verplichtingen na te komen;

b. de Onderneming niet, niet tijdig of niet behoorlijk heeft voldaan aan de nakoming van enige op hem rustende verplichting.

6.9 Ten aanzien van reeds uitgevoerde Diensten geldt dat als is aangetoond dat de Diensten niet aan de Overeenkomst beantwoordden, de Leverancier de keuze heeft hetzij aanvullende Diensten uit te voeren, hetzij nieuwe Diensten te uit te voeren, dan wel de factuurwaarde van de Diensten (al dan niet na aftrek van gemaakte kosten) te restitueren. Op de nieuwe Dienst zijn deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing.

6.10 Als in het kader van een Dienst ook zaken zijn geleverd zijn hierop de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden over Producten onverminderd van toepassing.

7. Betaling en facturering

7.1. Tenzij anders is overeengekomen, dienen facturen van de Leverancier binnen 30 dagen na leveringsdatum te worden voldaan. Deze betaling vindt bij bestelling via de Website plaats door middel van een online betalingsopdracht op een wijze zoals deze op het moment van betalen op de Website wordt aangeboden, tenzij anders is overeengekomen. Deze betaling vindt bij bestelling anders dan via de Website, plaats door middel van een bankoverboeking tenzij anders is overeengekomen.

7.2. Als de Onderneming niet tijdig betaalt, verkeert deze van rechtswege in verzuim, derhalve zonder dat ingebrekestelling nodig is. In dat geval kan de Leverancier overgaan tot het nemen van incassomaatregelen. De volledige gerechtelijke en buitengerechtelijke daarmee verband houdende kosten komen alsdan voor rekening van de Onderneming.

8. Aansprakelijkheid

8.1. De Leverancier is, met uitzondering van opzet en grove schuld, niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van de door hem geleverde Producten en/of Diensten en/of enige tekortkoming bij de uitvoering van de Overeenkomst of het schenden van enige andere verplichtingen tegenover de Onderneming. De Leverancier is voorts, met uitzondering van opzet en grove schuld, niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van de onjuistheid en/of onvolledigheid en/of onrechtmatigheid van de inhoud van de Website of enige andere (reclame)uiting van de Leverancier, het (onjuiste) gebruik van de Website of andere uitingen van de Leverancier (zoals bestelformulieren) door de Onderneming en het verstrekken van onjuiste gegevens door de Onderneming.

8.2. Schade, als bedoeld in lid 1 van dit artikel die naar het oordeel van de Onderneming te wijten is aan de opzet of grove schuld van de Leverancier, dient zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen dertig (30) dagen na het ontstaan daarvan Schriftelijk aan de Leverancier te zijn gemeld. Schade die niet binnen die termijn ter kennis is gebracht van de Leverancier, komt niet voor vergoeding in aanmerking, tenzij de Onderneming aannemelijk kan maken dat hij de schade redelijkerwijs niet eerder heeft kunnen melden.

8.3. Mocht er – ondanks het bepaalde in artikel 8.1 – op enig moment toch aansprakelijkheid van de Leverancier ontstaan, dan is deze beperkt tot maximaal het factuurbedrag dat de Leverancier in rekening heeft gebracht.

8.4. Iedere aanspraak op betaling van een bedongen boete of op vergoeding van schade vervalt na verloop van een jaar na de gebeurtenis waardoor de boete opeisbaar is geworden of de schade is veroorzaakt, tenzij met invordering in rechte binnen genoemde termijn een aanvang is gemaakt.

8.5. De Onderneming die Onderneming is vrijwaart de Leverancier voor alle schade die de Leverancier mocht lijden als gevolg van aanspraken van derden die verband houden met de door de Leverancier geleverde Producten.

9. Overmacht

9.1. Onder overmacht worden verstaan omstandigheden die de nakoming van de Overeenkomst verhinderen en die niet aan de Leverancier zijn toe te rekenen. Hieronder zullen, als en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken, mede zijn begrepen: stakingen bij toeleveranciers van de Leverancier, stakingen in het bedrijf van de Leverancier, een algemeen gebrek aan voor het tot stand komen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten, niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan de Leverancier afhankelijk is, algemene vervoersproblemen, brand, epidemieën en overheidsmaatregelen, waaronder, maar niet uitsluitend in- en uitvoerverboden.

9.2. Als de overmacht langer dan drie maanden duurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. De Leverancier is in dat geval niet verplicht tot enige schadevergoeding.

10. Intellectuele eigendom

10.1. Alle rechten van Intellectuele Eigendom met betrekking tot de (reclame)uitingen van de Leverancier, waaronder begrepen de Website, berusten bij de Leverancier.

10.2. De Onderneming en (overige) gebruikers van de Website erkennen deze rechten en garanderen dat zij zich zullen onthouden van iedere inbreuk daarop, waaronder mede wordt verstaan het maken van kopieën van de Website anders dan technische kopieën benodigd voor het gebruik van de Website (laden en in beeld brengen).

10.3. De Website bevat hyperlinks naar andere websites die door derden worden onderhouden. De Leverancier heeft geen enkele invloed op de informatie vermeld op deze websites en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die op enigerlei wijze voortvloeit uit het gebruik van deze websites.

10.4. De Leverancier draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, beschrijvingen en ander voorlichtingsmateriaal op de Website en in zijn overige (reclame)uitingen, die door derden zijn uitgegeven.

10.5. De Leverancier spant zich er maximaal voor in om ervoor zorg te dragen dat de door hem geleverde Producten geen inbreuk maken op enig recht van enig Intellectueel Eigendom van derden, maar kan dit niet garanderen. Mocht in rechte komen vast te staan dat enige door de Leverancier geleverde zaak inbreuk maakt op enig recht van Intellectueel Eigendom van een derde, zal de Leverancier naar zijn keuze de betrokken zaak vervangen door een zaak die geen inbreuk maakt op vorenbedoelde rechten, of een gebruiksrecht hiervoor verwerven dan wel de betrokken zaak terugnemen tegen terugbetaling van de koopprijs en verminderd met de gebruikelijke afschrijvingen. De Onderneming komt geen beroep toe op deze bepaling als hij de Leverancier niet binnen bekwame tijd na bekendwording met dit feit Schriftelijk hierover heeft ingelicht.

11. Privacy/verwerking van Persoonsgegevens

11.1. De Leverancier verwerkt Persoonsgegevens van (natuurlijke personen werkzaam bij) de Onderneming in het kader van de volgende doeleinden:

a. De totstandkoming en uitvoering van de Overeenkomst;

b. het in contact kunnen treden met de Onderneming;

c. het door de Leverancier verrichten van marktonderzoek, verkoopactiviteiten en direct marketing ten behoeve van de Producten en/of Diensten van de Leverancier en aan hem gelieerde ondernemingen;

d. andere doeleinden die door Leverancier aan Onderneming kenbaar zijn gemaakt, bijvoorbeeld via een privacy statement op de Website.

11.2. De Leverancier behandelt de Persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zal de Persoonsgegevens niet langer bewaren dan nodig voor de onder 11.1 genoemde doeleinden.

11.3. De Leverancier zal passende technische en organisatorische maatregelen nemen om de Persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

12. Toepasselijk recht/bevoegde rechter

12.1. Op alle rechtsbetrekkingen tussen de Leverancier en de Onderneming is Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) is nadrukkelijk niet van toepassing.

12.2. Geschillen tussen de Leverancier en de Onderneming worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van de Leverancier, tenzij de Leverancier als eisende of verzoekende partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van de Onderneming.

13. Levering, transport en risico

13.1. Het Product is voor risico van de Onderneming vanaf het moment van overhandiging aan de vervoerder, ook als de eigendom nog niet is overgegaan op de Onderneming.

13.2. De Onderneming is verplicht de gekochte Producten af te nemen op het moment waarop deze hem ter beschikking worden gesteld dan wel op het moment dat deze hem worden bezorgd. Als de Onderneming de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering,

zullen de Producten maximaal 4 weken worden opgeslagen voor rekening en risico van de Onderneming. De Onderneming is in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten, verschuldigd.

13.3. Voor zover verzending en transport van de Producten tussen de Leverancier en Onderneming is overeengekomen, geschiedt dit voor rekening en risico van de Onderneming, ook als de eigendom nog niet is overgegaan op de Onderneming.

14. Eigendomsvoorbehoud

14.1. Alle door de Leverancier geleverde Producten blijven eigendom van de Leverancier of diens toeleveranciers tot het op grond van de Overeenkomst door de Onderneming verschuldigde bedrag aan de Leverancier is voldaan, met inbegrip van eventueel verschuldigde renten en/of incassokosten.

14.2. De Onderneming zal de door de Leverancier geleverde Producten niet verwerken of vervreemden anders dan in de normale uitoefening van zijn bedrijf. Als de Onderneming (mede) uit door de Leverancier geleverde Producten een nieuwe zaak wenst te vormen, wordt die zaak slechts eigendom van de Onderneming wanneer deze alle uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan. De Leverancier heeft tot het moment van volledige voldoening door de Onderneming alle rechten als eigenaar van de gevormde zaken.

14.3. Als de Onderneming in verzuim is met de betaling van hetgeen hij op grond van de Overeenkomst aan de Leverancier is verschuldigd, is de Leverancier gerechtigd alle Producten die al aan de Onderneming zijn geleverd, terug te nemen. De Onderneming machtigt de Leverancier onherroepelijk al die Producten voor rekening van de Onderneming te doen retourneren en geeft de Leverancier en de door hem aangewezen vertegenwoordigers toestemming zijn bedrijfsterrein, magazijnen, fabriekshallen, etc. met dat doel te betreden.

14.4. Het is de Onderneming niet toegestaan de Producten te verpanden of hierop enig ander recht te vestigen zolang niet alle uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigde bedragen zijn voldaan.

15. Betaling en zekerheid

15.1. Betaling dient te geschieden in de overeengekomen valuta zonder verrekening, korting of opschorting uit welke hoofde dan ook.

15.2. Wanneer de Onderneming in verzuim verkeert, is hij rente verschuldigd ten bedrage van 1,5% per (gedeelte van de) maand over het verschuldigde.

15.3. Bij niet-tijdige betaling, liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de Onderneming worden alle betalingsverplichtingen van de Onderneming onmiddellijk opeisbaar, ongeacht of de Leverancier hiervoor al heeft gefactureerd of voorfinanciering heeft plaatsgevonden en is de Leverancier bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan.

15.4. De Leverancier is steeds gerechtigd om hetgeen hij al dan niet opeisbaar of onder voorwaarde van de Onderneming heeft te vorderen, te verrekenen met een al dan niet opeisbare tegenvordering van de Onderneming op de Leverancier. Ingeval de vordering van de Leverancier op de Onderneming nog niet opeisbaar is, maakt de Leverancier van zijn verrekeningsbevoegdheid geen gebruik, tenzij op de tegenvordering van de Onderneming beslag wordt gelegd of daarop anderszins verhaal wordt gezocht, daarop een beperkt zakelijk recht wordt gevestigd of de Onderneming zijn tegenvordering onder bijzondere titel overdraagt. De Leverancier zal de Onderneming van tevoren in kennis stellen van het gebruik van zijn verrekeningsbevoegdheid.

15.5. De Onderneming is verplicht op eerste verzoek van de Leverancier terstond genoegzaam en in de door de Leverancier gewenste vorm zekerheid te stellen voor de nakoming van al zijn verplichtingen. Zolang de Onderneming daaraan niet heeft voldaan, is de Leverancier gerechtigd zijn verplichtingen op te schorten.

15.6. Als de Onderneming aan een verzoek als bedoeld in het voorgaande lid niet binnen 14 dagen na een daartoe strekkende aanmaning gevolg heeft gegeven, worden al zijn verplichtingen terstond opeisbaar.

16. Ontbinding Overeenkomst

16.1. Als de Onderneming niet, niet tijdig, of niet behoorlijk aan enige verplichting uit een Overeenkomst met de Leverancier voldoet en hij door de Leverancier Schriftelijk in gebreke is gesteld, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of ondercuratelestelling van de Onderneming of stillegging of liquidatie van diens bedrijf, is de Leverancier gerechtigd om zonder rechterlijke tussenkomst en zonder enige verplichting tot schadevergoeding en onverminderd zijn verder toekomende rechten de Overeenkomst te ontbinden. In die gevallen zijn alle vorderingen die de Leverancier op de Onderneming mocht hebben terstond volledig opeisbaar.

16.2. Als de behoorlijke nakoming door de Leverancier van zijn verplichtingen uit een Overeenkomst met de Onderneming geheel of gedeeltelijk, hetzij tijdelijk, hetzij blijvend, onmogelijk is als gevolg van één of meer omstandigheden die niet voor rekening van de Leverancier komen, waaronder ook gerekend worden omstandigheden die in artikel 9 worden genoemd, is de Leverancier gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.

17. Aanvullende bepalingen Diensten

17.1 De Diensten die Leverancier aanbiedt, kunnen worden uitgevoerd door een derde partij. Als een derde de Diensten uitvoert, is de aansprakelijkheid van de Leverancier beperkt tot de juiste nakoming van de Overeenkomst.

17.2 Het is de verantwoordelijkheid van Onderneming om ervoor te zorgen dat de Diensten onder de juiste omstandigheden en op het juiste